Și dacă ți-aș spune ceva ce prea puțini antreprenori români cunosc, și astfel motivul pentru care prea puțini dintre ei sunt protejați de insolvență și faliment?! Nu vrem să ne gândim la rău și mai ales noi antreprenorii suntem astfel formați să fim tot timpul dispuși să ne asumăm anumite riscuri pe care ceilalți nu pot să și le asume. Dar anumite riscuri nu trebuie asumate pentru că riscurile sunt enorme și beneficiile aproape inexistente. Dacă ai știi că poți să-ți securizezi profitul și viitorul afacerii tale printr-un instrument ce trebuie să fie un cost normal de business, l-ai ignora?
Problema începe de la riscul asociat creditului comercial
Creditul comercial sau creditul furnizor este acordat in general de catre un furnizor de marfuri sau servicii unui cumpărător, urmând ca plata acestora să se facă la o data ulterioară stabilită de comun acord. Creditul comercial se acordă, de regulă, pe termen scurt cu scadente intre 30 si 90 de zile.
Pentru o companie aflata la început de drum, creditul comercial este un instrument important, generator de cash-flow, care dă posibilitatea acesteia să achiziționeze si să vânda produse sau servicii cu decontare ulterioară, conform intelegerii părților. Spre deosebire de creditul bancar sau factoringul, creditul furnizor nu este purtător de dobândă. De exemplu, un magazin specializat in vanzarea cu amanuntul (en-detail), achiziționează marfă de la un distribuitor urmând ca plata să se facă conform contractului, peste o anumită perioadă. În acest interval, el beneficiază de credit comercial, din partea furnizorului. Nerespectarea termenelor de plată duce deseori la conflicte comerciale, creditul furnizor generând de obicei cele mai multe insolvențe.
Volumul de credit comercial din economia noastră este de trei ori mai mare decât creditul bancar, respective 383 de miliarde (credit comercial) versus 117 de miliarde de lei (credi bancar). În acelaşi timp, termenul mediu de plată al facturilor în România a ajuns la 114 zile, de două ori peste media europeană şi faţă de nivelul înregistrat în urmă cu un deceniu.
Conform unei analize ZF.ro, s-a observat în România o amplificare a creditului comercial în ultimul deceniu, în contextual în care companiile active în România au migrat accentuat dinspre creditul financiar (imprumutiri de la bănci) către creditului comercial (aprovizionarea de la furnizori cu termen de plată în viitor).
Este așadar imperativ pentru sectorul privat să gestioneze acest risc de neplată a creanțelor printr-un instrument foarte dezvoltat în Europa occidentală și prea puțin folosit în Romania, asigurarea de credit comercial.
Asigurarea de credit comercial este cel mai la îndemână mijloc de gestiune a riscului. Polița oferă protecție în caz de neplată prelungită a facturilor, preluând riscurile și în situațiile tot mai frecvente în care clienții intră în insolvență sau insolvență voluntară. Mecanismul de protecție al acestui tip de poliță asigură recuperarea pierderilor din neîncasarea facturilor, echilibrând rezultatele în acele perioade de nesiguranță în care inclusiv clienții cu cea mai bună reputație sau cu cel mai bun istoric s-ar putea confrunta cu constrângeri operaționale și implicit financiare.
(Preluare liberalist.ro)